آفت و بیماریهای درخت فندق

- 1400/06/29
- 5474
آفت و بیماریهای درخت فندق

 

سفیدک سطحی فندق

به صورت لکه های تقریباً گرد به رنگ زرد و سفید دیده می شود که در مرکز هر یک از لکه ها اسپورهای قارچ در اواخر فصل به صورت نقطه های سیاه در می آیند. این بیماریها خسارت چندانی ایجاد نمی کند و فقط باعث ریزش  مختصر برگ می گردد. برای مبارزه با این بیماری، در صورت مشاهده علائم این قارچ روی برگها با در نظر گرفتن  درجه حرارت هوا، می توان از سموم سولفوره (کوزان) با غلظت 2 تا 3 در هزار و یا مانکوزب با غلظت 5/1 تا 2 هزار استفاده نمود.

 

شپشک نرم تن

این حشره با مکیدن شیره گیاهی موجب تضعیف درخت می گردد و همچنین با ترشح عسلک باعث تجمع گرد و خاک که در سطح برگ، تنه و سرشاخه های درختان و موجب اختلال در فعالیت های فیزیولوژیکی درختان بخصوص فتوسنتز می گردد. برای مبارزه با این آفات می توان از روغن ولک 4 درصد به صورت سمپاشی زمستانه قبل از مرحله تلقیح درختان استفاده نمود.

 

شته فندق

به شته هلو شباهت زیادی دارد و مهمترین علامت تشخیص آن فعالیت دسته جمعی آنها در اطراف برگهای اصلی است. خسارت این آفت با ترشح شدید عسلک همراه است که به نوبه خود موجب جلب مورچگان ، زنبور و مگسهای مختلف و تجمع گرد و خاک می شود. این حشرات ممکن است باعث انتقال بیماریهای ویروسی نیز گردند. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم مناسب استفاده نمود.

 

کنه جوانه خوار فندق

از مهم ترین آفات فندق به شمار می رود. این آفت ضمن مستقر شدن روی جوانه های تازه، با فروبردن نیش خود موجب تورم و بدشکلی جوانه ها در زمان بازشدن شده، همچنین باعث فساد و خشکیدگی جوانه های گل می گردد. برای مبارزه با این آفت می توان از سموم آندوسولفان، آذینفوس متیل، پودرگوگرد و یا دیازینون در زمان بیدار شدن گیاه و یا زمانی که شاخه ها 2 تا 3 برگی هستند ، استفاده نمود.

 

کرم فیلبرت

کرم فیلبر زمستان را به صورت غیر فعال است و در ابتدا به صورت لارو و در نهایت شفیره  میشود. در کف باغ و لا به لای برگ ها پیله ابریشمی را به سادگی می توان یافت. در زیر برگ و سطل زباله در کف باغ یا در هر کدام ترک یا شکاف موجود برخی لاروها نیز به خواب زمستانی می روند تقریبا 2 سانتی متر در زیر سطح خاک  قراردارند و هنگامی که خاک و حشرات به اندازه کافی تجمع کرده اند زندگی میکنند. پروانه کوچک با رنگ برنز ، مسی یا قهوه ای مایل به قرمز ، لاروها قهوه ای روشن تا مایل به سفید هستند. لاروها از مغزهای آجیل تغذیه می کنند.

 

ویروس موزاییک سیب

شایع ترین شکل حمله بر روی برگ ها از طریق ظاهر شدن برخی لکه های زرد نامنظم ظاهر می شود. معمولاً حمله را می توان در یک طرف برگ ها مشاهده کرد. اگر درجه حرارت بین 18 تا 20 درجه سانتیگراد باشد ، لکه ها قهوه ای می شوند. این می تواند منجر به کاهش تولید و تضعیف درختان مورد حمله شود. این ویروس از طریق پیوند ، گرده ، دانه های آلوده و در لابه لای لمس ریشه ها منتقل می شود.

 

پوسیدگی قهوه ای تولید شده توسط قارچ

این بیماری به تمام اندام های هوایی درختچه ها حمله می کند و تلفات قابل توجهی را در طول سال های سرد و بارانی ایجاد می کند. برگهای مورد حمله بدون افتادن آویزان می شوند ، گلها قهوه ای می شوند و خشک می شوند و شاخه ها به صورت قلاب خم می شوند. میوه های جوان چروکیده می شوند ، قهوه ای می شوند و به شدت سقوط می کنند. قارچ زمستان را روی میوه های مورد حمله و در پوست شاخه های مورد حمله می گذراند.

 

کپک پودری

این حمله از طریق ظاهر شدن برخی لکه های سفید مایل به خاکستری روی برگ های جوانه جوان ظاهر می شود. که ممکن است برگها زودتر از موعد خشک شوند. آنها تمام برگ را گسترش می دهند و می پوشانند. بیماری تکامل می یابد و میسلیوم خاکستری و گرد و خاک می شود. بافت مورد حمله چروکیده و خشک می شود. قارچ به میوه های جوان نیز حمله می کند. آنها با نمد میسیلی سفید پوشانده شده اند. میوه ها می ترکند و می پوسند.


بالانیوس نوکوم

شپشک آجیل یکی از اصلی ترین آفت درختان فندق است. این آفت در درختان بزرگتر با برگهای جوان و پوست میوه ها تغذیه می کند. ماده ها با برشی که از بالا ایجاد می شود، در میوه های جوان تخم می گذارند. لاروها پس از تولد محتوای میوه را مصرف می کنند، سپس از میوه خارج شده و در خاک پنهان می شوند.

 

کنه جوانه فیلبرت

این آفت در همه محصولات فندق وجود دارد. لاروهای این آفت زمستان را در داخل جوانه های مورد حمله می گذرانند. پس از حمله ، جوانه ها تغییر شکل می دهند و به طور طبیعی رشد نمی کنند.

 

شته فندقی بزرگ

شته ها ابتدا قسمت پایینی برگها را تسخیر میکنند و بوته های مورد حمله کندتر رشد می کنند ، جوانه های میوه تمایز نمی یابند ، میوه ها کوچک می مانند ، تولید به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد. مچنین شته ها می توانند برخی از ویروس ها را منتقل کنند.

 

سیدیا

اینها حشرات پلی فاگ هستند که به درختان و درختچه های زیادی از جمله فندق حمله می کنند. اینها زمستان را به عنوان لارو در فضاهای محافظت شده (ترک پوست ، خاک ، برگ و غیره) می گذرانند. ماده ها تخم ها را روی میوه ها و نزدیک آنها می گذارند و لاروها در میوه نفوذ می کنند ، جایی که هسته را می خورد.

 

لکه برگ

لکه های بنفش روی برگها ممکن است مراکز خاکستری داشته باشد یا نداشته باشد. می تواند گرد باشد اما شکل فن نیز دارد. می تواند باعث پیچ خوردن برگ ها شود. بسیاری از قارچ ها باعث ایجاد لکه می شوند و انواع مختلف را متفاوت تحت تاثیر قرار می دهند.


غلتک برگ

کرمهای سبز زرد کم رنگ یا کثیف که در محل تغذیه حشرات ، برگها رول شده و به هم بسته می شوند. سرانجام دچار اسکلت می شود.

 

برگ سوخته

به صورت زرد شدن یا تیره شدن برگ بین رگه های اصلی یا در امتداد لبه های برگ ظاهر می شود. درختانی که دچار سوختگی برگ می شوند ممکن است در ماه های تابستان برگهای زیادی از دست بدهند.

 

قالب دوده

ایجاد شده توسط قارچ سیاه که به برگها ، شاخه ها و آجیل حمله می کند. اسپورهای کپک زده به عسل باقی مانده بر روی درختان توسط شته ها ، شپشک ها و مگس های سفید می چسبند.

 

کنه عنکبوتی

موجودی هشت پا و غیر حشره ای که آب میوه ها را می مکد و درختان را از بین می برد و با آلودگی های شدید همراه است. قسمتهای زیرین برگها در جایی که کلنی های کنه ایجاد می شوند زرد و نقره ای می شوند و بعداً ممکن است کل برگ برنز پیدا کند. کنه های عنکبوتی در اواخر فصل رشد شایع هستند و گاهی اوقات به جمعیت هایی می رسند که به قدری زیاد هستند که باعث ایجاد برگ زدایی عمده در باغ شوند. در صورت گرمتر شدن فصول رشد ، این مشکل به احتمال زیاد با تغییر آب و هوا افزایش می یابد.
 

× صفحه اصلیتماس باما